Kompartmentsyndrom cupping

Kompartmentsyndrom i underbenet.

Kompartmentsyndrom er en potensiell årsak til smerter i underbenet.

Idrettsutøvere og spesielt løpende idrettsutøvere opplever ofte smerter i underbenet. Faktisk er bare knesmerter en mer vanlig klage hos løpere. Det er mange potensielle årsaker til smerter i underbenet, alt fra stressfrakturer, tenosynovitt, tendinopati til leggbetennelse.

Kronisk anstrengelseskompartmentsyndrom er en ofte savnet årsak til smerter i underbenet hos idrettsutøvere.

 

HVA ER KRONISK TRENINGSKOMPARTMENTSYNDROM?

Kronisk anstrengelseskompartmentsyndrom, ofte referert til som bare «kompartmentsyndrom» er en tilstand der fascien, et bindevev som omslutter en muskelgruppe, blir for stiv. Med aktivitet og trening krever musklene dine ekstra blodstrøm, denne ekstra blodstrømmen til muskelen vil få den til å «hovne opp». Når muskelen blir forstørret med økt blod, må bindevevsrommet som omgir muskelen forstørres eller strekkes for å imøtekomme endringen i den resulterende muskelstørrelsen. 

Men hvis bindevevet er «stivt», blir musklene i dette rommet innsnevret ettersom fascien ikke strekker seg, noe som igjen kan føre til at blodtilførselen til området blir kompromittert, noe som kan beskrives som kramper, tretthet, tyngde ubehagelig følelse i muskelrommet.

 

HVA FORÅRSAKER KOMPARTMENTSYNDROM?

«Stivningen» av fascien rundt muskelgruppen som forårsaker smerter i underbenet kan oppstå som et resultat av traumer, aldring eller genetikk.

En person som lider av kompartmentsyndrom vil typisk være smertefri de første minuttene av trening før utbruddet av kramper, tretthet, tyngde eller smerte. Symptomer som deretter gradvis forverres i det som beskrives som en crescendo-type smerte. Til syvende og sist vil symptomene ofte bli alvorlige nok til å tvinge individet til å avslutte aktiviteten for tidlig. I motsetning til skinnebensbetennelse – disse symptomene avtar vanligvis raskt med hvile i stedet for tilbake og forblir tilstede i en lengre periode med en klassisk skinnebensbetennelse.

 

HVA SKJER

Jeg tror at de to nervene (eller muligens bare en av dem) i fremre og/eller laterale avdelinger av underbenet blir komprimert på grunn av dette trykket. Det er dette som sender smerten oppover benet. (Dyp peroneal nerve og Superficial peroneal nerve).

Fra et myofascial perspektiv er det eneste som kan gjøres for å lindre noe av dette ubehaget å prøve å myke opp fascien der det kan vurderes fra forsiden og siden av leggen. Jeg har opplevd at disse områdene er stramme og vanskelige å nå effektivt – men jeg har dette problemet selv og har funnet ut at massasje og kopping kan gjøre det noe bedre.

 

Spør meg om du har spørsmål om treningskompartmentsyndrom, så kan jeg teste for å se om dette er noe som kan gi deg smerter når du går, eller løper.

 

 

Bruk dette skjemaet båre for spørsmål eller for hjelp å avbryte avtalen.
Vennligst vær sikker på å angi datoen og tidspunktet for avtalen din hvis du skal avbestillinger.

 

, ,

No comments yet.

Legg igjen en kommentar

Comments Protected by WP-SpamShield for WordPress

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.